ورزش

کلوب| تیم ملی مراکش؛ از چهارمی جهان تا سومی المپیک

کلوب| تیم ملی مراکش؛ از چهارمی جهان تا سومی المپیک

در فوتبال المپیک مدال برنز به مراکش رسید. دو سال قبل در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مراکش با هدایت ولید رکراکی همگان را شگفت زده و به جمع چهار تیم پایانی رسید.  آنها از گروهی به عنوان تیم اول به مرحله حذفی راه یافتند که کرواسی و بلژیک در جایگاه تیم های سوم و نایب قهرمان دوره پیشین پا به میدان جام جهانی گذاشته بودند و در عین تعجب، این دو تیم در  رده بندی گروه F به ترتیب دوم و سوم شدند.

در ادامه آنها شگفتی خود را تکمیل کردند و اسپانیا و پرتغال دو غول فوتبال اروپا را در دور حذفی کنار زدند. در نهایت به فرانسه در نیمه نهایی و به کرواسی در دیدار رده‌بندی بازی را واگذار کردند تا برای اولین بار شاهد حضور یک تیم آفریقایی میان چهار تیم برتر جام جهانی باشیم.

حالا آنها در امتداد روند و عملکرد  فوق‌العاده خود، در المپیک دست به شاهکار زدند و در اولین دیدار آرژانتین مدعی ماسکرانو را در یک روز عجیب و غریب از پیش رو برداشتند. در بازی دوم مقابل اوکراین تن به باخت دادند و بعد از یک باخت، دو دیدار متوالی را با برد پشت سر گذاشتند. عراق را با سه گل در آخرین بازی مرحله گروهی و آمریکا را با چهار گل در یک چهارم نهایی در هم کوبیدند تا به مرحله نیمه نهایی فوتبال المپیک ۲۰۲۴ صعود کنند. برابر اسپانیا هم در ابتدا با پنالتی سوفیان رحیمی پیش افتادند اما اسپانیا اجازه نداد که مراکش بیش از اینها به رویاپردازی در فینال المپیک فکر کند و فرمین لوپز، پائو کوبارسی، اریک گارسیا، سرخیو گومز و دیگر ستارگان امید اسپانیا، ترمز شیرهای اطلس را کشیدند و بازی یک هیچ باخته را با نتیجه دو بر یک عوض کردند.

در دیدار رده بندی مراکش با قاطعیت و اختلاف، مصر را با شش گل شکست داد تا شاگردان طارق سکیتیوی برای اولین مرتبه در تاریخ المپیک، به سکوی سوم رقابت ها برسند. نکته قابل بحث و توجه در فوتبال ملی مراکش، اهمیت مدیران و مسئولان فوتبال این کشور به رسیدگی فوتبال پایه در مراکش است. آنها در سال ۲۰۰۷ با تاسیس آکادمی سلطان محمد ششم قدم اول را برداشته و کیفیت این آکادمی در تولید و پرورش بازیکنان به قدری بالا بود که سبب شد تیم ملی بزرگسالان و تیم ملی امید مراکش، این جایگاه فعلی را در عین ناباوری و البته شایستگی کسب کنند.

شیرهای اطلس نماینده فوتبال مدرن قاره آفریقا به حساب می آیند و انگار نقل و انتقالات و رفت و آمد بازیکنان جوان مراکشی و ساخته شدن ستاره از دل برخی آنها، مزیدی بر علت شده تا مراکش اروپایی ترین تیم ملی فوتبال قاره آفریقا لقب بگیرد. فوتبال مراکش نمونه مناسبی برای سایر کشورهایی است که فوتبال خیز هستند و افراد مستعد زیادی برای پرورش و درخشش آنها در مستطیل سبز وجود دارد اما بدون ذره‌ای توجه، همان استعداد هایی که باید در فوتبال آن کشورها کشف شوند، به راحتی هدر می روند و به نوعی تنها افسوس آن باقی می ماند.

شاید تنها راه نجات فوتبال کشورمان، از همین مسیری است که نه تنها مراکش بلکه کشورهای صاحب سبکی همچون فرانسه، انگلیس و اسپانیا در آن قدم برداشته اند و آهسته آهسته و آرام آرام، به اهداف خود در فوتبال ملی و باشگاهی و کشف و به منصه ظهور رساندن استعداد ها به خوبی رسیده اند.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا